SEO SOM EXPANSIONSMOTOR
FÖR FOOTWAY


451%
Ökad SEO-Synlighet
167%
Har omsättningen ökat
309
MSEK i sålda skor





Sedan starten av samarbetet med Pixel under 2015 har företaget ökat omsättningen med 167 procent. Bara under senaste halvåret har man sålt skor för 309 MSEK.
Footway startades 2010 och finns idag i elva europeiska länder. Footway grundades med visionen att erbjuda skoälskare den bästa köpupplevelsen. Som en del av sin go-to-market strategi bestämde man sig för att implementera en genomarbetad SEO-strategi för att förbättra kundupplevelsen när man söker och köper skor online.


451%
Ökad SEO-Synlighet
Footway har ökat sin synlighet på Google med 451 procent sedan december 2015 (källa: Sistrix.com).


167%
Har omsättningen ökat
Sedan man påbörjat samarbetet med Pixel under december 2015 har företaget ökat sin omsättning med 167 procent.


309%
MSEK i sålda skor
Sedan man påbörjat samarbetet med Pixel under december 2015 har man ökat sin omsättning med 167 procent, och salt skor för 309 MSEK bara senaste halvåret under 2018.

Samarbetet med Pixel och Footway har lett till att Footway i dag har ökat sin synlighet med 451 procent.

En viktig del i samarbetet har varit ett helhetsgrepp där man jobbat med allt från teknisk analys, till innehåll,
länkar och tagit ett strategiskt såväl ett operativt grepp. Pixel stöttar fortfarande med en proaktiv analys som
säkerställer att Footway fortsätter att ha relevant SEO-trafik jämfört med konkurrenter, även på den
internationella marknaden.
UTMANING

Initialt tog samarbetet avstamp i att Footway hade lanserat en ny site vilket resulterade i att man tappade i synlighet hos Google. Man hörde av sig till Pixel och inom ett par dagar hade man en åtgärdsplan klar. Inom bara några veckor hade man fått tillbaka synligheten på Google. Efter det har Footway fortsatt att växa starkt.
Vid lansering i övriga länder blev SEO-arbetet en viktig del av marknadsmixen för att öka kundupplevelsen och optimera kundens köpresa online.
STRATEGI

Footway bestämde sig för att tillsammans med Pixel starta arbetet med en teknisk analys där man tittade på alla tänkbara tekniska aspekter som hämmade sajten. Därefter gjorde man en prioriteringslista och påbörjade förbättringsarbetet.
Parallellt med den tekniska analysen påbörjades en omfattande innehållsstrategi för att optimera sajten ytterligare. Den tredje delen av arbetet blev också att kontinuerligt jobba med att få in starka och kvalitativa länkar i alla elva länder.
VAD MAN GJORDE

• Upprättade en teknisk analys och gjorde en prioriteringslista som man agerade på.
• Tog fram en omfattande innehållsplan i de nordisk länderna som man operativt implementerade och sedan rullade ut
i övriga länder.
• Gjorde en omfattande länkstrategi som man rullade ut i alla elva länder där företaget finns representerat.
• Löpande analys och monitorering för att säkerställa fortsatt relevant och hög ranking.
RESULTAT

Footways och Pixels samarbete resulterade i att trafiken återhämtade sig redan efter en månad. Strukturen man satte upp för en innehållsstrategi i norden, kunde man rulla ut i övriga länder. Detsamma gällde för den länkstrategi som man tog fram.
Idag jobbar man med en proaktiv analys för att säkerställa att man fortsätter att synas högst upp när kunder Googlar på skor. SEO kommer fortsätta att ligga till grund för fortsatta internationella satsningar.
Footway har ökat sin SEO-synlighet på Google med 451 procent sedan start i dec 2015 (källa: Sistrix.com). Man har ökat omsättningen med 167 procent och tagit ett lokalt vinnande koncept till fler marknader med fokus på SEO från dag ett.

Pixels kunskap inom SEO och användarvänlighet hjälper oss att förbättra Footway-upplevelsen för våra kunder. Vi är övertygade om att SEO handlar om kunden och kundupplevelsen, därför jobbar vi tillsammans med Pixel I Sverige och i övriga 10 länder där vi är verksamma.


QASA
Qasa femdubblade söktrafiken med hjälp av teknisk SEO
Qasa.se ökade sin organiska trafik med över 400 %, tack vare ett väl genomfört tekniskt SEO-projekt tillsammans med Pixel.

NORDISKA KOMPANIET
Nordiska Kompaniet: ett anrikt varuhus med en modern e-handel
Hur ett 121-årigt varuhus utökade sin affär med digital försäljning i kraftig konkurrens under pågående pandemi

HOLMGRENS BIL
HOLMGRENS BIL SATSAR PÅ SEO – ACCELERERAR VERKSAMHETEN FRAMÅT
Läs om hur Holmgrens bils samarbete med Pixel och satsning på SEO ledde till stora ökningar av relevant organisk trafik till sajten…

TIBBER
Tibber elektrifierar det organiska söket
Läs om hur Tibber använde SEO för att besvara potentiella kunders frågor och på så vis kunde ta över sökresultatet.