Tibber elektrifierar det organiska söket

arrow5
case_footway
search

533 %

ökning av non-brand trafik Y/Y (SE)

search

60 000

klick på 3 månader (non-brand) till en ny landningssida

vector

551 %

ökning av non-brand-impressions, behöll samma CTR

case_footway arrow1 arrow1 arrow2 arrow3

Historiskt sett har inte många i Sverige behövt fundera på elektricitetens resa från början till att lampan tänds i rummet. Den dramatiska prisutvecklingen i Europa har tvingat många att bli medvetna om sin elförbrukning, och hur de kan minska på den. 

Svensk medias rapportering om elpriserna har kombinerats med tips om hur du kan göra elräkningen mindre, oavsett vilket elavtal du har. Företaget Tibber är ett företag som primärt fokuserar på att minska på individernas elförbrukning. Deras app hjälper användarna att minska sin elförbrukning samt använda elen när den är som billigast.

 

 

Elpriser sticker iväg och marknaden följer efter

På söndagsmorgonen den 19 juni 2022 var elpriserna låga i Sverige (0,8 SEK). Morgonen därpå var elpriset drygt 5 kronor per kWh i mellersta och södra Sverige. Under sommarmånaderna när elförbrukningen är låg, så brukar även elpriserna vara det. Prisökningen påverkade den svenska befolkningen och många försökte hitta sätt att göra elräkningen mindre. Med rörliga elavtal så fanns det inte mycket som konsumenterna kunde göra, bortsett från att minska sin elförbrukning. 

Prisutveckling el i Sverige (elområde 4)

Källa: https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/

 

 

 

 

cross

Stigande elpriser - Prisutveckling

cross

De stigande elpriserna är något som Tibber var mycket medvetna om och tog tillfället i akt att skapa en landningssida som redogör dagens elpriser. Från lansering i augusti till den sista november fick den nya sidan in över 200 000 organiska besökare, varav 60 000 var non-brand.

Om du som kund inte hann binda ditt elpris före höjningarna är det i princip omöjligt att binda till ett lågt pris i dag. Däremot har du alltid möjlighet att minska din elförbrukning, även med ett timprisavtal. Flytta förbrukning från dyra timmar till billigare timmar på dygnet och spara pengar, vilket är hela idén bakom Tibber.

UTMANING

mount_icon

Med tanke på att elpriserna har blivit ett problem i hela Europa innebär detta också att konkurrensen inom de “el-relaterade” sökorden har gått från att vara tuff till ännu tuffare. Från att vara aktiva i en relativt nischad marknad blev konkurrensen betydligt större, i och med det växande nyhetsvärdet för ämnet

I ett sökresultat med enorm konkurrens gäller det att sticka ut bland sökresultaten, vilket vi anser att Tibber gör mycket väl:

VAD VAR STRATEGIN?

mount_icon

Tibbers strategi i frågan kan förklaras väldigt enkelt. Tibber ser till att svara på de frågeställningar som dyker upp kring “dagens elpriser” så snabbt och enkelt som möjligt. Utöver detta ger Tibber även kunderna möjligheten att spara pengar och minska sitt klimatavtryck. 

RESULTAT

mount_icon

För perioden augusti-november 2022, i takt med att elbristen i Europa gjorde sig allt mer tydlig, blev SEO-arbetet för Tibber framgångsrikt. 

 

Utöver ökningen av clicks och impressions, ökade Tibber även sina organiska transaktioner med 200 %, samt nästan 100 % ökning av organiska intäkter på den svenska marknaden:

 

Pixel och Tibber har under denna period tillsammans:

  • Identifierat ett framtida behov hos våra kunder
  • Skapat en användarvänlig och unik landningssida som matchar behovet. 
  • Införskaffat organiska länkar som pekar mot sidan om elpriser.

 

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att SEO, som alltid, primärt handlar om att ge sina kunder den bästa upplevelsen baserat på kundens frågor. 

quote

Vår digitala plattform underlättar för våra kunder att både förbruka mindre energi och smartare. Vi tjänar inte pengar på våra kunders förbrukning, därför har vi ett genuint incitament att hjälpa våra kunder förbruka el smartare och mindre.

Douglas
Head of E commerce hos Tibber