DIGITAL PR SOM DRIVER RESULTAT
Det behöver inte vara så krångligt. Vi gör digital PR enkelt, på ett sätt som passar ert varumärke och verksamhetsmål.
NYFIKEN? KONTAKTA OSS →
Vad är digital PR?
Digital PR handlar om att strategiskt planera olika internetbaserade aktiviteter med hjälp av verktyg, metoder och kanaler för att nå en större synlighet och närvaro online. Aktiviteterna inkluderar sökmotoroptimering (SEO), content marketing, sociala medier och influencer markering.
Med hjälp av digital PR kan ni som företag kommunicera med er målgrupp på ett effektivt sätt. Genom att knyta an till er målgrupp och dela budskapet med dem, möjliggör vi för företag att prata direkt med sina målgrupper på ett sätt som engagerar och tydliggör ert fokus.
Digital PR är även viktigt för lokala aktörer då det hjälper er lokala SEO-strategi. Här fokuserar vi istället på att få ert företag omnämnd av medier som skriver om det område ni verkar inom. Detta kan bl.a. inkludera lokala tidningssajter, lokala bloggare och influencers, recensioner från lokalbefolkningen samt eventuella lokala event, lag eller välgörenheter som ni sponsorer.
Digital PR vs. traditionell PR
Först och främst är det den digitala aspekten som skiljer digital PR från traditionell PR. Detta gör det möjligt att nå en större publik än vid användandet av enbart offline-aktiviteter.
Historiskt sett har PR varit mer fokuserat på printbaserade publikationer, radio och TV, men i takt med att det digitala landskapet (såsom onlinemedier och digital marknadsföring) växt så har även det vi kallar för digital PR vuxit fram. Det är med andra ord en utvecklad form av den traditionella PR:en som fokuserar på att nå publikationer online för att öka varumärkeskännedomen.
Varför ska man arbeta med digital PR?
Om ni letar efter en strategi som kan hjälpa er att nå ut till er målgrupp samtidigt som det kan resultera i värdefulla länkar, omnämnanden i sociala medier och fungera som en motor för er SEO så är digital PR helt rätt. Googles Search Advocate John Mueller har till och med sagt att digital PR i många fall kan vara viktigare än teknisk SEO.
Digital PR inkluderar bl.a.:
- Publicering av artiklar och pressreleaser
- Arbeta med bloggare och influencers
- Vårda och göra outreach till journalister och relevanta skribenter för att säkra omnämnanden och länkar
- Använda sociala medier för att få exponering
- Bygga varumärkesförtroende online
Digital PR kräver att man har en förståelse för Googles riktlinjer såväl som vad som får en sajt att ranka väl i sökresultatet för att man ska kunna öka sin organiska synlighet. Genom att kombinera digital PR med er SEO-strategi kan vi göra just det: öka er organiska synlighet i sökresultaten.
Hur ser vår process till digital PR ut?
Vi på Pixel Nordic gör att ditt företag uppmärksammas genom att skapa skräddarsydda digitala PR-strategier som fokuserar på innehåll er målgrupp vill se. Vi arbetar med digital PR på ett data- och performance-drivet sätt för att stärka våra kunders digitala närvaro. Detta innefattar alltifrån en stark strategi för att attrahera länkar till att öka er varumärkeskännedom och bygga på er trovärdighet och expertis inom relevanta ämnen till er verksamhet. Som traditionell PR, men med ett SEO-vänligt förhållningssätt.
Holistiskt synsätt
Genom att arbeta 360 med våra kunder och deras andra marknadsföringsteam så kan vi bygga upp hållbara processer som fungerar långsiktigt.
Vi hjälper er att skräddarsy era innehållsstrategier och marknadsföringsaktiviteter till att arbeta mer optimerat och prestera ännu bättre. Vi ser till så att allt ert material är optimerat för såväl SEO som varumärkesbygge.
Always-on omvärldsbevakning
Vi omvärldsbevakar ämnen för att alltid vara redo att springa på spännande möjligheter för våra kunder – innan konkurrenterna gör det.
Omnämnanden som ger mer
Vi arbetar för att att alla omnämnanden ni som företag får ska ge mer än räckvidd. Genom att alltid ha SEO i åtanke och arbeta för att säkra högkvalitativa länkar på digitala publikationer så kan vi leverera stark ROI för våra kunder.
Ett brett kampanjutbud
Genom att arbeta med en mängd olika typer av digitala PR-kampanjer så kan vi ta fram den lösning som passar dig som kund bäst. Vi skapar kostnadseffektiva och enkla kampanjer som presterar väl för de medier som är relevant för din verksamhet.
Rapportering
Innan vi startar upp en kampanj, så arbetar vi med er som kund för att ta fram detaljerade KPI:er som ger en långsiktig, positiv påverkan på era resultat.
Efter kampanjlanseringen rapporterar vi löpande i en gemensam dashboard för att ge full transparens och insyn till er som kund. Oavsett vad ni valt för strategi, så följer vi alltid upp och mäter de KPI:er som blivit satta inför kampanjen.
Är du nyfiken att veta mer om hur vi kan hjälpa ert företag med digital PR? Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan stötta just ditt företag!