OffPage SEO OnPageSEO

Partykungen: SEO ökade den organiska trafiken för e-handeln

Med en genomarbetad SEO-strategi har Partykungen kunnat etablera sitt varumärke på den nordiska marknaden.

Sedan samarbetet mellan Pixel och Partykungen påbörjades har företaget ökat sin omsättning markant på den nordiska marknaden. Bäst har det gått i Norge, där har man ökat med 138 procent i organisk trafik och 104 procent i intäkter.

Partykungen lanserades online 2009. Företagets affärsidé är att erbjuda ett stort och varierande sortiment av maskeradkläder, partyprylar och roliga presenter för alla åldrar. Partykungens vision är att göra det lätt att hitta och köpa roliga och unika fest-relaterade produkter med snabba leveranser, bra priser och ett personligt bemötande. 

I Sverige har man ökat med 22 procent i organisk trafik. Det har haft en positiv påverkan på e-handeln. 

22%

ökning i trafik i Sverige

30%

ökning i intäkter i Sverige

Bara det senaste halvåret av 2018 har man ökat med 30 procent och tagit en marknadsledande position. 

I Norge har man ökat 145 procent i organisk trafik.

145%

ökning i organisk trafik i Norge

143%

i ökade intäkter i Norge

Den positiva utvecklingen i Norge har resulterat i att e-handeln genererade 143 procents ökning i intäkter. 

SEO-arbetet har varit en högst bidragande orsak till Partykungens framgångar för att etablera varumärket på den nordiska marknaden. Med hjälp av Pixel har vi kunnat synliggöra partyprylar och roliga presenter för alla åldrar i de nordiska länderna.

Joel Svensson, VD Partykungen

Partykungen

Partykungen ökar från år till år i organisk trafik

Pixels framgång är Partykungens framgång och vice versa. Samarbetet har lett till att företaget i dag fortsätter att öka från år till år i organisk trafik och intäkter på på den nordiska marknaden.

Idag stöttar Pixel med en proaktiv analys som säkerställer att man har väsentlig SEO-trafik jämfört med konkurrenter. Ett stort fokus ligger i att öka synlighet på Google inför varje högtid så som Halloween, jul, nyår, påsk, midsommar etc. Det är en viktig inkomstkälla för e-handeln. 

Utmaning

Vid uppstarten av samarbetet behövde Partykungen hjälp med att öka sin synlighet gentemot kunder i alla åldrar som söker på maskeradkläder, partyprylar och roliga presenter, online. Samt att etablera sitt varumärke i de nordiska länderna. Initialt ville man ha hjälp på den svenska marknaden för att sedan rulla ut en väl genomtänkt SEO-strategi i Norge, Danmark och Finland.

Eftersom företaget är beroende av säsongsprodukter var det viktigt att synas på relevanta produkter baserat på kommande högtider och helgdagar.

Strategi

Målet med SEO-arbetet var att öka sin synlighet av produkter som man köper vid diverse högtider och fest. Arbetet tog avstamp i optimering av befintlig produktkategorisering och innehåll på sajten.

Pixel gjorde en branschanpassad sökordsanalys och gav råd kring hur man kunde bredda sitt sortiment för att serva kunder och erbjuda fler produkter baserat på vad kunder söker på online, inför fest och högtider. Idag erbjuder man över 20 000 produkter på sin sajt.

Vad man gjorde:

  • Upprättade en nulägesanalys och SEO-strategi för att förstå och optimera så man syns på rätt ord baserat på vad potentiella kunder söker på.
  • Tog fram en SEO-plan och implementerade en tekniktung hands-on SEO-strategi.
  • Kontinuerligt jobb med att få in starka och kvalitativa länkar i alla nordiska länder
  • Löpande analys och monitorering för att säkerställa fortsatt relevant och hög ranking.
Resultat

Med en genomarbetad SEO-strategi har Partykungen kunnat etablera sitt varumärke på den nordiska marknaden. Pixel jobbar med en proaktiv analys för att säkerställa att Partykungen fortsätter att synas högst upp när kunder Googlar sin Halloween-kostym, ballonger till en fest, gula servetter inför påskmiddagen etc. SEO kommer fortsätta att ligga till grund för fortsatta internationella satsningar.

Partykungen har ökat med 22 procent i organisk trafik och med 30 procent i intäkter i Sverige bara senaste året. Företaget har ökat med 145 procent i organisk trafik och med 143 procent i intäkter i Norge. På den danska och finska marknaden har man hjälpt till med att etablera varumärket genom SEO. 

© 2018 Pixel AB